Af Frederik Robetjé
For nylig skete der noget, jeg virkelig havde ventet på! Den 27. september klokken 22:37 blev CS:GO erstattet af Counter-Strike 2. Det var en begivenhed, alle Counter-Strike-spillere kommer til at huske.
Flere end en halv million mennesker holdt øje med hjemmesiden Steamstat.us, som er en uofficiel hjemmeside, der holder øje med alle Steam-servernes status.
Den sidste halve time før CS2 udkom, viste hjemmesiden antallet af CS:GO-servere, der var oppe. Et tal, som langsomt talte ned, mens alle ventede i spænding på, at det nye spil blev udgivet.
Massevis af minder
Jeg sad på Discord sammen med fire venner og hyggesnakkede, mens vi ventede. Den sidste halve time snakkede vi om, hvor meget CS:GO havde betydet for os. Uden det havde Discord-serveren nok ikke eksisteret, og vi ville aldrig have mødt hinanden.
CS:GO har givet os en masse gode minder på den Discord-server. Som f.eks. da vi spillede på workshopbaner, hvor man kunne lege “hide and seek” og nogle samarbejdsbaner med historiske elementer. Der er også de øjeblikke, hvor vi har streamet vores skærme til hinanden, mens vi har åbnet kasser med skins i. Der var jubelråb, hver gang nogen åbnede noget dyrt.
En stor opgradering
CS2 er en stor opgradering af CS:GO. Grafikken er langt bedre, hvilket gør at spillet kræver flere kræfter end sin forgænger. Det er både godt og skidt, fordi folk med kartoffelcomputere ikke kan køre spillet ordentligt. Det føles mærkeligt, for CS:GO var et af de mindst krævende spil, hvilket gjorde det muligt for mange at spille uden at investere i computere til 10.000 kr.
I CS2 er der også kommet såkaldte “sub-tick updates”. Normalt er der to måder at køre spil på. Nogle spil er programmeret sådan at “frame raten” styrer fysikken i spillet. Andre spil kører med noget, der hedder “tick rate”. Det betyder, at begivenheder i spillet kun sker, når serveren eller spillet rammer et “tick”. Det kan f.eks. betyde, at det først registreres efter næste tick, når du skyder en modstander.
CS2 benytter sig af “sub-tick updates”, og det betyder i praksis, at serveren registrerer det med det samme, når du skyder én i hovedet. Du skal altså ikke vente på næste tick, som du skulle i CS:GO.
Der er stadig mange fejl i det nye spil, og der er næsten opdateringer hver dag. Der er dog ikke lang tid til den første professionelle CS2-turnering, så man må håbe, de får fikset de værste fejl. Men der er folk, der siger, at CS2 i startfasen er bedre, end CS:GO var, da det blev udgivet. Det bliver spændende at følge spillet og se, hvordan udviklerne forbedrer det fremover.
Frederik Robetjé
Frederik er Glads Counter-Strike-nørd. Han spiller det stort set hver dag, men kaster sig også over andre spil og er inderst inde stadig en casual gamer.