Af Nadja Dalgaard
Der er så mange muligheder for at game. Men som blind og stærkt svagtseende er det lidt sværere at finde spil, der er egnet til os. Derfor har jeg samlet nogle af mine egne erfaringer, samt talt med nogle af mine venner, der selv er blinde og stærkt svagtseende, om hvad deres udfordringer er, når de gamer.
Hvordan kan man spille skydespil, hvis man ikke kan se, hvor man sigter? Eller hvordan kan man gå rundt i en spilverden, når man ikke kan se, hvor man går hen? Hvordan kan man komme videre med en opgave, hvis man ikke kan læse teksten? Det er nogle af de udfordringer, vi kæmper med, når vi spiller som blinde eller stærkt svagtseende.
Jeg er selv stærkt svagtseende men spiller stadig på trods af det, fordi det er en hobby, som jeg holder meget af. Men på grund af mit syn kan det godt være svært at leve sig helt ind i spillet, da jeg bruger så meget af min energi bare på at fokusere på teksten eller andre små ting i spillet, der kan være svære at se.
Det betyder, at mine øjne bliver trætte meget hurtigt. Det har også gjort, at der er nogle spil, som jeg helt har opgivet på forhånd, da jeg ikke tror, at det kan lade sig gøre for mig at spille dem. Og det er virkelig synd, da jeg godt kunne tænke mig at prøve at udforske spilverdenen noget mere.
Jeg spiller blandt andet Sims 4 på PC, Farmville 2 på tablet og et spil, der hedder Crash Bandicoot Team Racing Nitro på X-Box One. Jeg har problemer med at læse teksten i Sims 4 da det er for småt. Hvilket er træls, da jeg elsker det spil. De to andre spil har fungeret fint for mig, hvis man ser bort fra at jeg ikke kan se, hvem der fører i Crash Bandicoot – en mindre detalje, ikke?
Men jeg er ikke den eneste, der sidder med de problemstillinger. Der er rigtig mange, som har et synshandicap men stadig gerne vil være del af gaming-universet. Jeg har interviewet to af mine venner; Søren, som er blind og kun kan ane lys, og Kimmie, som er stærkt svagtseende med kun 10% syn på ét øje og 0% på det andet. Mit første spørgsmål gik på, hvorfor de egentlig vælger at spille, eftersom det kan være en hobby med mange udfordringer for dem?
Søren: “Der er mange grunde til, at jeg spiller. Den første grund er for at udfordre mig selv. Den anden grund er for det meste at spille mig igennem en god historie. Den tredje grund er for det sociale i online spil. Det er mine tre primære årsager.”
Kimmie: “Bortset fra at jeg altid har syntes, det var sjovt, må jeg indrømme, at det giver mig et kick at kunne gøre nogle af de ting, som jeg aldrig ville kunne gøre i virkeligheden. Hvad enten det er at være kaptajn på et stjerneskib fra Star Trek, at være en Jedi-ridder og at trække et lyssværd frem fra Star Wars eller at være Spider-Man. Eller simpelthen bare være i en andens sko.
Kicket minder meget om det kick jeg har fået, når jeg har været involveret i skuespil. I dagligdagen savner jeg egentlig ikke det manglende syn, da jeg ikke kender andet, men gaming giver mulighed for at opleve urealistiske eller bare uopnåelige ting.
Da jeg var yngre, ignorerede jeg min interesse for gaming i kortere eller længere tid. Efter nogen tid gjorde det mig irritabel – lidt på samme måde, som hvis man dropper en hobby uden egentlig at ville det. Derfor har jeg nu valgt, at tage udfordringen op, og bare nyde at jeg overhovedet kan spille nogen spil.”
Hvilke udfordringer oplever I selv, når I gamer?
Kimmie: “Det problem, jeg oftest støder på, er manglende evne til at få øje på spil-karakteren eller den helt præcise position for at gennemføre en spil-mission. Tit giver det nedsatte syn også problemer med reflekser (altså eye-hand coordination) og ved såkaldte QTE-sekvenser i spil. Det er ofte nødvendigt at lære sekvenserne udenad.”
FAKTABOKS: QTE betyder Quicktime-events og er begivenheder i spil, som tester spillerens reaktionsevne ved at vise en bestemt knap på skærmen, som skal trykkes på indenfor kort tid.
Søren: “Det kommer helt an på, hvilke spil jeg spiller. Hvis jeg spiller spil, der er tilgængelige til blinde, har jeg ingen udfordringer. Hvis jeg derimod spiller spil, som ikke er lavet tilgængelige til blinde, bliver jeg udfordret, fordi det jo teknisk set ikke er meningen, at man som blind skal kunne spille spillet. Men nogle gange, tager stadig jeg den udfordring op.
Spil er jo nærmest opdelt i tre kategorier. Det ene er mainstream-spil, der ikke har nogen tilgængelighedsfunktioner. Den anden kategori er mainstream-spil, som har tilgængelighedsfunktioner. Mens den tredje kategori er lydbaserede spil – altså audio games, der er lavet specielt til blinde. Så derfor kommer det an på, hvilke spil jeg spiller i forhold til, hvilke udfordringer jeg oplever.
Er der nogen funktioner i spil, som I kunne savne for at bedre kunne spille?
Søren: “Hvis det er spil, der ikke er lavet tilgængelige til blinde, er der mange funktioner, jeg mangler. Det er alt lige fra, at tekst i spillet bliver læst højt, til at have nogle tilgængelige navigeringsmetoder til at finde rundt i spillene.
Hvis jeg ikke har disse, er den eneste måde jeg kan finde rundt på, bare at gå rundt og håbe, at jeg før eller siden finder frem til det rigtige sted. Det er nok de største ting, jeg mangler.”
Kimmie: “Der er allerede forstørrelsesglas indbygget i spilkonsoller, som kan være nyttige. Men tekst-til-tale ville være ideel. Jeg tror dog ikke, det er realistisk i den nærmeste fremtid.”
Føler I, at I går glip af spiloplevelser, fordi I har et synshandicap?
Kimmie: “Jeg ved, at jeg er gået glip af spiloplevelser, da enkelte spil har vist sig umulige at gennemføre på grund af mit manglende syn. Nogle gange er det dog lykkedes at komme forbi det umulige punkt efter dage, måneder eller endda år. Jeg undgår for eksempel konsekvent coop-spil, da jeg tror, jeg vil være en hæmsko for holdet, og det ville jeg hade.”
Søren: “Ja, i stor grad. Der er rigtig mange spil, jeg ikke kan spille, så det føler jeg i allerhøjeste grad. Alle de populære spil er en komplet lukket verden for mig, fordi de ikke er tilgængelige for blinde. For eksempel Counter-Strike, World of Warcraft og lignende.”
Igennem mit interview med mine venner, har jeg lært meget om, hvordan man kan være en del af gaminguniverset – selv når man har nedsat syn. For eksempel havde jeg aldrig hørt om audio games før og er spændt på at dyppe mine tæer i en helt ny verden af spil for mig.
Jeg lærte også at de deler min frustration over at måtte gå glip af de største mainstreamspil. Det er en lukket verden for os på grund af de manglende funktioner, som ville betyde, at vi rent faktisk kunne spille dem.
Det er et emne, der betyder meget for mig, så jeg vil rigtig gerne lære mere om spilverdenen. Mit næste projekt bliver at lære mere fra en spiludviklers side. Det kunne være dejligt, hvis fremtidens spilmedie kunne gøres mere tilgængelig for os med et synshandicap.