Af Svend Gejl
Det nye Silent Hill-spil fra Hideo Kojima udkommer lige i tide til halloween. Vi har benyttet anledningen til at støve Silent Hill 1 af. Spillet udkom til PlayStation i 1999 og er en klassiker – men holder det stadig?
Hvad går det ud på?
I det første Silent Hill-spil, styrer du Harry Mason, som leder efter sin datter Cheryl i det fiktive amerikanske resort Silent Hill. Harry er single-forælder til Cheryl og er i sorg efter at have mistet sin kone Jodie.
Cheryl beder ham om at holde ferie i Silent Hill for at bearbejde hans mentale tilstand, og på vej dertil støder han og Cheryl på en lille pige på vejen ude foran Silent Hill. De prøver at undgå hende og crasher.
Harry vågner efter bil-crashet og ser, at Cheryl er væk, og en tæt tåge dukker op. Han begiver sig ud for at lede efter hende og finder ud af, at Silent Hill er en øde by, og derfra starter et helvede for ham og Cheryl.
Silent Hill er polygon-grafik med tank controls, hvor du drejer og går i den retning, Harry peger. Spillet går ud på, at du skal løse en masse gåder i byen for at finde Cheryl, og undervejs er der en masse fjender og skræmmende lyde og atmosfærer, du skal igennem uden at blive dræbt.
Især den tåge, du skal begive dig rundt i, gør det skræmmende. Du må hele tiden kigge på kortet for at navigere rundt i byen. Fjenderne kan høres ved, at en skræmmende støj dukker op, inden de kommer frem. Spillet handler om at overleve, mens du forsøger at finde Cheryl og komme ud af byen igen. Men den er hjemsøgt og vil have dig til at blive, når du først er ankommet.
Det synes vi i dag
Jeg spillede ikke selv Silent Hill, da det var nyt, men først senere, da jeg begyndte at samle på spil. Jeg kan godt lide historien i spillet og Hideo Kojimas måde at fortælle dig, hvad Silent Hill er. Der er en dyb lore, man kan fortolke på mange måder, og man kan forestille sig, hvad der egentlig sker i universet.
Jeg synes ikke, spillet er så skræmmende, men det var det sikkert dengang. Der er nogle enkelte steder, hvor man godt kan mærke det en lille smule. Da der er jump scares i spillet, kan man nogle gange godt få et chok, når man uventet får støj på sin radio, som fortæller, at der er nogle fjender på vej ude i tågen, hvor man ikke altid kan se dem. Der er også nogle lokationer, som jeg, trods alt, finder det skræmmende at være i, da jeg er god til at indleve mig i spil for at få den fulde oplevelse, og det er fedt.
Jeg synes, Silent Hill 1 holder, fordi der stadig er en masse fortolkninger og forskellige forklaringer på hvad Silent Hill-byen er for et sted med alt det overnaturlige og mystiske, der sker med karaktererne.
Spillet holder måske ikke helt grafisk, da man har bedre muligheder for at gøre det flottere og endnu mere uhyggeligt i dag. Og selvfølgelig holder de dér tank controls ikke længere. De var meget populære i sin tid, men i dag vil man have noget, der føles mere smooth. Det ville være fedt med en remake af spillet med ny grafik og nye controls!
Svend Gejl
Som redaktionens retrogamer elsker Svend alt med store pixels. Han samler på spil og figurer og elsker at hygge med vennerne online.